Week van de diëtist: dag 2

Het is deze week de week van de diëtist. De komende 3 dagen posten we elke dag een interessant artikel over het werk van onze diëtisten Jonas Melis en Lander Van Genechten in de sportwereld. Vandaag gaat het voornamelijk over wat een voetballer nu net eet tijdens een wedstrijddag.

Gisteren hebben we al gepraat over de basisvoeding, we spraken ook kort even over specifieke voeding. Wat houdt die specifieke voeding juist in?

Met sportspecifieke voeding ga je personaliseren en timen. Het is logisch dat je een doelman niet hetzelfde zal aanraden als een spits. Evengoed geef je op een trainingsdag niet hetzelfde als op een wedstrijddag. Op de juiste momenten geef je bepaalde spelers sportdranken, gels, repen en shakes. Op wedstrijddag krijgen de materiaalmannen een schema, zij weten zo wanneer ze welke sportvoeding moeten klaarzetten en terug wegnemen. Op die manier kunnen de spelers enkel de juiste sportvoeding op het juiste moment krijgen.

Hoe ziet zo een wedstrijddag er dan juist uit?

Ongeveer 3 uur voor de wedstrijd krijgen de spelers een koolhydraatrijke maaltijd voorgeschoteld. Anders dan de rest van de week geven we hier amper groenten en minder vlees of vis. Traditioneel is die maaltijd witte pasta met tomatensaus en eventueel een klein stukje kip. Daarna kunnen de spelers nog rijstpap op basis van rijstdrink eten. Niet meteen gezonde dagelijkse voeding maar wel exact wat de spelers op dat moment nodig hebben. Wanneer de spelers in de kleedkamers aankomen kunnen ze nog een reep of een banaan en sportdrank nemen. Vlak voor de opwarming en de wedstrijd kunnen ze ook nog extra snelle suikers nemen onder de vorm van snoep, gels en sportdrank die blijven ook tijdens de rust staan. Meteen na de wedstrijd krijgen de spelers een shake die voldoet aan hun behoeftes op dat moment. Zo zal die anders samengesteld zijn in weken waarin er een midweekmatch gespeeld wordt. Daarna krijgen de spelers nog een maaltijd aangeboden.

Dat klinkt allemaal heel goed, is er dan toch niets wat nog beter kan volgens jullie?

Natuurlijk is er nog ruimte voor verbetering. Toen we hier net startten hadden we meteen heel veel ideeën over hoe we hier zaken anders en beter konden aanpakken. We probeerden meteen heel veel te veranderen en dan merk je toch dat je op weerstand botst. Het is soms echt balanceren tussen oude gewoontes en onderbouwde vernieuwingen. Dan hebben we de afweging gemaakt waar we op korte termijn een zo groot mogelijke impact konden hebben. Van daaruit zijn we dan gestart. Je moet als diëtist anderzijds ook wel hard kunnen zijn, je maakt jezelf niet altijd populair door bepaalde veranderingen. Dan moeten spelers maar begrijpen dat je er bent om ze beter te maken en het meeste uit hun carrière te halen, je bent er niet om hun nieuwe beste vriend te worden. Op die manier wordt het team ook beter en kan je een meerwaarde creëren voor de club.

Worden alle spelers door jullie dan op een streng dieet gezet?

Neen zeker niet, er is ruimte voor de meeste dingen. Het gaat daarbij vooral om de timing. Na de wedstrijd wordt er zelfs soms pizza of rijsttaart gegeten. Dan hebben de spelers net een zware fysieke inspanning geleverd en kunnen ze die extra energie best gebruiken. De rest van de week proberen we wel een gezonde gevarieerde voeding aan te bieden. Soms geven we ook klassiekers zoals stoofvlees of hespenrolletjes maar dan met een gezondere twist. Bij een topsporter die moet presteren is het ook niet de bedoeling om echt een dieet te gaan volgen. Indien een speler gewicht moet verliezen is dit eigenlijk iets voor tijdens de voorbereiding of winterstop. Tijdens het seizoen houd je de spelers zo fit mogelijk en piek je telkens naar de wedstrijd toe.

RECENT NIEUWS

Team Pnt
Union SG 66
RFC Seraing 48
Lommel SK 40
KVC Westerlo 39
KMSK Deinze 38
RWDM 32
Lierse Kempenzonen 15
Club NXT 12
*Match minder gespeeld

PARTNERS

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA