WEEK VAN DE DIËTIST: DAG 1

Het is deze week de week van de diëtist. De komende 3 dagen posten we elke dag een interessant artikel over het werk van onze diëtisten Jonas Melis en Lander Van Genechten in de sportwereld. Vandaag gaat het voornamelijk over basisvoeding.

Hoe zijn jullie hier als diëtist terechtgekomen?

Er stond hier bij KVC Westerlo een vacature open van diëtist/kok. Die hebben wij tot december als student via een stage ingevuld. Daarna hebben we meteen een vast contract gekregen.

Wat is volgens jullie het belang van een (sport)diëtist?

Het belang van de juiste voeding op prestatie wordt tegenwoordig hoe langer hoe duidelijker. Als diëtist sta je binnen de club mee in voor de optimalisering van prestatie door te focussen op voeding, drank en supplementen. In 1B zijn er maar weinig clubs die met een vaste diëtist werken, dit is één van de manieren om je als club te onderscheiden. Als diëtist kan je heel de groep misschien net die 1% beter maken, een speler na blessure sneller wedstrijdfit krijgen of zelfs het aantal blessures over een seizoen verminderen. Zoals de kine’s, dokters en physical coach ook dit doel hebben en elk hun rol daarin spelen doen wij als diëtist mee onze duit in het zakje.

Wat doen jullie hier dan concreet?

Vaak begint het bij juist informeren en dan vooral mythes ontkrachten. Tegenwoordig is er een overdaad aan informatie over de nieuwe wonderdiëten, superfoods en magische pilletjes. Wij verkopen niets en zijn niet op zoek naar clicks, likes of shares. Ons verhaal is een stuk minder zwart-wit of sensationeel en soms is het moeilijk om iemand van zo een verhaal te overtuigen.

Hoe pakken jullie het dan wel aan?

Zelf proberen wij wetenschappelijk onderbouwde adviezen om te zetten in de praktijk. Zo kan je wel weten hoe het perfecte voedings-en supplementenschema er voor een speler uitziet maar als hij die niet inneemt heeft dat natuurlijk geen zin.

Wij proberen het de spelers zo makkelijk mogelijk te maken om de beste keuze te maken op voedingsgebied. Zo werken we hier op de club met een buffet waar de spelers uit kunnen kiezen. In aanloop naar de wedstrijd passen wij het aanbod aan zodat de spelers meer energie onder de vorm van koolhydraten binnenkrijgen. Na de wedstrijd ligt de focus dan weer meer op herstel. Zo bieden we ze telkens een recovery shake aan waar alles in zit wat ze op dat moment nodig hebben. Ook dan passen we ons menu aan naar meer ‘herstelvoeding’. Op die manier wordt het voor de speler zo makkelijk mogelijk om de juiste voedingskeuze te maken. Zo heb je nog tal van voorbeelden om spelers beter te laten presteren, herstellen en gezond te houden. Daarnaast heb je dagelijks dan ook nog het logistieke, administratieve en het koken voor een groep van ongeveer 40 man volgens deze principes.

Hebben jullie enkele tips voor de sporters onder ons?

Zorg telkens eerst voor de gezonde basisvoeding. Die is voor iedereen van belang, van topsporter tot amateur. Dan kan je gaan kijken naar sportspecifieke voeding, daar beginnen we doorgaans pas mee bij fanatiekere sporters. Tot slot heb je nog de supplementen die erbij komen wanneer kleine marges het verschil maken.

Misschien kunnen jullie hier morgen nog wat meer over vertellen?

Heel graag!

KVC WESTERLO ZOEKT EEN JUNIOR COMMERCIEEL MEDEWERKER, EEN VIDEO ANALIST EN EEN KINE.

Interesse? Gelieve een e-mail te sturen naar wim.vanhove@kvcwesterlo.be met uw cv en motivatie.

RECENT NIEUWS

Team Pnt
KVC Westerlo 0
RE Virton 0
RWDM 0
Lierse K 0
Waasland Beveren 0
KMSK Deinze 0
RE Moeskroen 0
Lommel SK 0

PARTNERS

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA